Annons

Thomas Skoglund
Personlige tränaren Thomas Skoglund skriver om övningar och träning för Café.

Annons
 

Maximera din förbränning och bygg muskler med Strongman!

Nuförtiden är den senaste trenden inom träning att lyfta smutsiga stenar, släpa tunga vikter och välta utslitna traktordäck. Har gudarna blivit tokiga eller är vi framtidens träningsmode på spåren?

Café.se kartlägger Strongman – urmodern av ”vinna eller försvinna”. Så glöm blackkort och dyra autogirodragningar för skoskåp på gymmet. För om du inte är villig att bli skitig, få valkar i händerna och leka grottmänniska – ja, då kommer du aldrig bli lika stark, och samtidigt rippad, som personen frustandes bakom dig i kön.
Strongman är kort summerat atleter, hälften människor/hälften djur, släpandes på stockar, flygplan och slädar i tänderna. Helst med svårt uttalade bokstäver i dess efternamn. Men gissa vad – deras träning fungerar!

Annons
Vält däck istället för att varje gång välja ditt gyms crosstrainer

Vält däck istället för att varje gång välja ditt gyms crosstrainer

 

Fettförbränning 
Att kombinationen tunga vikter och hög puls sällan landar fel för att uppnå en mer effektiv fettförbränning är inget nytt. Att däremot göra det i en träningsform likt denna har tidigare varit främmande för majoriteten av oss motionärer.
Studier visar att vi genom strongmanliknande-träning, där kroppens samtliga muskelgrupper involveras i stora och yviga rörelsemönster, stressar kroppen på ett unikt sätt och kan påverka våra kroppar till 10-15 % högre förbränningsnivå.
Då vi forcerar kroppen att utföra arbete med all dess kraft spränger vi nämligen barriärerna på så väl cell- som muskulärnivå, något som ger oss en direkt skyhög energiförbrukning, men också effektiviserar vår ”efterförbränning” – något som gör oss till vandrande förbränningsmaskiner i timmar efter passets avslut.

En av hemligheterna bakom resultaten är att över- och underkroppen tvingas arbeta i symbios, men samtidigt slåss om vad som ska agera primär kraftkälla, något våra kroppar ofta är ovana vid och därför reagerar starkt över.
Träningsformen bygger också upp stora mängder mjölksyra och tillför hög metabol stress, vilket leder till en ökad förbränning i våra hårt åtsittande fettdepåer.

Muskeluppbyggnad
Här heter din nye bäste vän ”överbelastning”.
Oavsett om du tränar ”farmers walk”, drar släde eller knuffar en bil så ÄR övningar likt dessa jobbigare än bröstmaskinen på ditt nuvarande gym.

Genom att överbelasta muskulaturen ökar vi kroppens egna testosteronnivåer, vilket skapar positiva signaler i våra musklers tillväxtkurvor.
En annan grundpelare för muskeltillväxt är andelen tid vi belastar de olika muskelgrupperna – en vetenskap mer känd som ”Time under tension”, och något som går hand i hand med en träningsform lik Strongman. Detta tack vare att många av momenten innebär tyngre belastningar under kortare, men intensiva, perioder. Träningen hinner med andra ord aldrig övergå till mer uthållighets- eller konditionsbaserad – trots att parametrar likt dessa givetvis kommer att kännas av under passens gång.

Sist men inte minst så ger obalanserad träningsutrustning och ”ej maskinstyrda”-rörelsemönster kroppen betydligt mycket mindre ”trygghet”. Något som tvingar oss till anspänning och forcerad muskulär utveckling.
En balanserad och kalibrerad skivstång vägandes 100 kg kommer alltså upplevas som ”lättare” jämfört med ett otympligt traktordäck, trots att vågens siffror är desamma.

 

Farmers Walk - den ultimata träningen för kommande, tunga matkassar

Farmers Walk – den ultimata träningen för kommande, tunga matkassar

Hur?
I skrivande stund vill jag understryka att jag förstår att inte alla har förråden fyllda med traktordäck, farmers walk-stänger, slädar och atlasstenar. Men misströsta inte för det utan tänk utanför boxens ramar.

Fortsätt med din nuvarande träning men försök att addera vissa influenser och inslag från Strongmanträningen. Två tunga kettlebells alt. hantlar fungerar utmärkt för farmers walk i ditt nuvarande gym.
Att dra, skjuta eller vända en tung viktplatta kan motsvara både släddragning och traktordäcksvändningar. Så låt fantasin sätta gränserna och våga göra det lite ”svårt” för kroppen – jag lovar att du kommer tacka mig när de nya resultaten knackar på dörren!

Må väl och kör hårt, coach t

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar