Thomas Skoglund

Thomas Skoglund

Thomas Skoglund

Thomas Skoglund skriver om träning för Café. Följ honom för det senaste inom träning, träningstips och kost.

Dags att snacka burpees?

Thomas Skoglund  |  Publicerad 2020-06-22 10:18  |  Lästid: 2 minuter

Ingen har missat att burpees kan knäcka den bäste. 
Men samtidigt som hatsynonymerna haglar finns det (tro’t eller ej) ett gäng positiva effekter väl värda att nämna. Enda kruxet? Vinningarna finns strax bakom horribelt höga pulstoppar och enorma mängder mjölksyra…

Bra nyheter – en riktig kanonövning. Dåliga nyheter – du kommer blir trött. Väldigt trött.

Men okej, backa bandet. Varför bör vi överhuvudtaget utsätta kroppen för något så diaboliskt jobbigt som burpees? Dessvärre är svaret lika enkelt som dumförklarande.
Vi når nämligen inte resultaten vi önskar, utan de vi förtjänar.

Dina fysiska framsteg utgör med andra ord en direkt spegling av träningsrutinernas insatser. En algoritm som inte tarvar överdrivet många högskolepoäng för att landa i konklusionen ”tuffare moment – snabbare och bättre resultat”.

Och visst platsar burpees i tuffhetens hall of fame.
Inte minst tack vare dess, närmast unika, förmåga att involvera armarna, bröstet, bålen, benen och rumpan – i varje enskild repetition! Allt samtidigt som flåset och kaloriförbränningen ges en omgång de sent kommer glömma…

Hur?
Så, let’s get down to business.
Först, tänk på att inte gå ut för hårt. Inledningsvis är nämligen risken för att krokna efter några enstaka repetitioner större än mångas träningsegon vågar erkänna.
Se därför till att utföra övningen metodiskt och sträva efter bibehållet ”lugn” andning, först då möjliggörs nämligen tillräckligt långa- och sammanhängande block för att lyckas pressa kroppen mot nya styrke- och uthållighetsnivåer.

✓ Inled övningen stående, placera händerna i marken

✓ Hoppa bakåt med benen så kroppen läggs pladask mot underlaget
(bröstkorgen och låren måste nudda mark)

✓ Hoppa explosivt tillbaka så fötterna landar direkt under kroppen

✓ Avsluta övningen med ett upphopp så höften sträcks, klappa händerna bakom nacken

✓ Landa med mjuka knän och ös omedelbart ner i nästa repetition

Redo?
Nu när du vet hur detta satanistiska friskvårdsbidrag fungerar finns givetvis ingenting att vänta på. Hitta därför din ”pace”, knyt upp Rambo-bandanan och testa någon av nedanstående utmaningar för att se hur långt du kan pressa såväl dina fysiska- som psykiska gränser.
Vem vet, stordåden kanske väntar runt hörnet.
Lycka till!


”Hur börjar jag-liraren”
Max antal burpees på 60 sekunder

”Okej, i’ve got this. Hit me-dåren”
100 burpees – så snabbt som möjligt

Kamikaze-idioten”
12 burpees i minuten, varje minut. Så länge som möjligt.
Ouch…


Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-06-22 10:42