Annons

Thomas Skoglund
Personlige tränaren Thomas Skoglund skriver om övningar och träning för Café.

Annons
 

De fem bästsäljande kosttillskotten

Kosttillskott har i alla år varit en ”het potatis” när det kommer till träning och dess utövare. Produkternas acceleration bland användarsegmenten har gått snabbt – och
pulver, piller och drycker har nu gjort klassresan från nischade butiker till att överta såväl internet som meterlånga hyllor i mataffärer och kiosker.

Nu är årets träningsmånad #1 här och tillskotten når nya nivåer av försäljningsrekord.
Men hur hittar vi rätt i denna produktdjungel?
Här nedan listar och förklarar Café de fem bästsäljande kosttillskotten för att hjälpa dig avgöra om din träning hjälps, eller stjälps, av dess olika funktioner!

Annons

 


Innan listan tar fart vill undertecknad skriva och förtydliga att kosttillskott endast är vad det låter som – det vill säga ett tillskott till din redan befintliga kost.
Oavsett om du vill bygga muskler, bränna fett eller gå ned i vikt kommer inget kosttillskott i världen, på egen hand, ta dig dit.
Grundbulten måste alltid bestå av strukturerad och smart träning/kosthållning.

Många debatterar också kring kosttillskottens innehåll, och hur vissa preparat innehåller otillåtna medel. Sanningen är att ca 15% av marknadens säljande tillskott faktiskt har spår av dopingklassade preparat. Preparat som innebär att du skulle misslyckas vid en dopingkontroll.
Köp därför svenska produkter, då dessa testas väsentligt mycket tuffare än exempelvis amerikanska och brittiska, och leta efter etiketter som påvisar produktens ”renhet”.

2


De fem bäst säljande kostillskotten


1: Proteinpulver

proteinProteinpulver är, och har under många år varit, kostillskottens alldeles egna regent. Det säljs mest, finns överallt, och har gått från en produkt Schwarzenegger hade i gymväskan till något Henrik Schyffert dricker mellan föreställningarna.
En av anledningarna till detta är den ökade vetskapen kring hur protein verkar som byggstenar i vår muskulatur. Något som för många omvandlas till en ”sanning” där du plötsligt inte kan bygga muskler utan drycker likt dessa.
Sanningen är att högkvalitativt proteinpulver ÄR bra. Det fyller en funktion i kroppen vid, och efter, fysisk aktivitet och kan sällan anses som onödigt eller farligt.
Däremot tillgodoser många motionärer idag kroppens behov av proteiner via den befintliga kosten.
Så om du inte gillar den, ibland, plastiga vaniljsmaken efter avslutat pass, skippa pulvret och ät istället två kycklingfiléer.

 

2: BCAA

bcaa”Nykomlingen på marknaden som stjäl alla uppmärksamhet”
BCAA eller Branched-Chain Amino Acids, som är dess fullständiga namn, har blivit household för många träningsentusiaster och säljs nu som smör i solsken på träningsmarknaden.
Men vad är det?

Förenklat är BCAA förgrenade aminosyror – vanligast innehållande L-leucin, L-valin och L-isoleucin i olika proportioner.
All denna grekiska kan förklaras med att aminosyror ingår i vår kropps muskulära byggprocess. En kropp som regelbundet tränar befinner sig nämligen konstant i en fas av uppbyggnad och nedbrytning, någonting som blir direkt relevant för resultaten inom exempelvis styrkebaserade idrottsformer.
Tillskott likt dessa hjälper till att avbryta kroppens nedbrytande processer för att främja de uppbyggande.
Det har också forskats kring hur BCAA kan främja vår syreupptagningsförmåga samt minska tröttheten vid fysisk aktivitet.
Studier vi, enligt mig, förmodligen ska ta med en nypa salt och invänta mer kött på benen inom.

Kort och gott – om du regelbundet tränar hård styrketräning flera gånger i veckan kan BCAA hjälpa dig till snabbare återhämtning mellan passen. Men välj då inte att köpa burkvarianterna i din närbutiks läskkyl – då dessa endast är en kommersiell guldkalv.
Använd de stora tillverkarnas märken då innehållet i produkterna bär högre koncentration.

 

3: Bars

barsFörsäljningen av olika träningsbars har skjutit genom taket de senaste åren och finns i dagsläget i alla smaker, storlekar, och butiker.
Vissa ”helt okej” – andra kamouflerade Snickers.
Nackdelen, tillika svårigheten, med dessa är att ”tripple mega luxury chocolate” med stor sannolikhet kommer ge dig exakt vad namnet avslöjar – det vill säga godis.

Om du av tidsbrist eller andra skäl prompt ska köpa bars – välj då så innehållsmässigt ”rena” produkter som du kan hitta.
Sträva efter ett lågt kolhydratsinnehåll, då majoriteten av den energikällan ofta kommer från maltodextrin, och försök tillskansa dig så många gram protein som möjligt per kaka.
För svårt? Välj då hellre en proteindrink.

 

4: Pre-Workout

pre2Som nummer fyra på försäljningstoppen hittar vi pre-workoutprodukter i alla dess former. För den oerfarne består detta av pulver eller tabletter som skall intas på fastande mage innan passens start.
Produkterna innehåller ofta ämnen som arginin, beta-alanin och taurin. Och dess syfte är enkelt – förvandla dig från motionär till träningsfrustande grizzlybjörn!

Genom att vidga dina kapillärer, skapa en ”stickande” känsla i fingerspetsarna och ge ett skärpt fokus väcker du kroppen till nivåer där du ibland kan klara av att prestera utanför din vanliga comfortzone.
Produkter likt dessa kan, i perioder av platåer, fylla en funktion för hårt tränande motionärer. Om det sedan är de olika aminosyrornas- eller placeboupplevelsens förtjänst låter vi vara osagt.

Vissa preparat från denna kategori har under åren förbjudits på grund av spår från dopingklassade medel – var därför extra smart och använd testade produkter från stora tillverkare.

 

5: Kreatin

kreaKreatin har använts i årtionden bland träningsutövare, och levererar fortfarande inom såväl försäljning som resultat.
Om din kosthållning innehåller produkter från djurriket får du normalt sett i dig 1-2 gram kreatin per dag. En mängd som för många räcker utmärkt.
Kreatinets funktion i kroppen är att omvandla lagrad energi till rörelseenergi och används som kosttillskott främst för att öka i styrke- och muskelvolym.
Kreatin är ett av de mest forskade ämnena i världen, och tack vare att det inte påverkar kroppens hormonella system är det heller inte klassificerat som otillåtet.

Använd kreatin om du önskar ökad explosiv styrka och vill nå nya progressioner inom styrkelyft, sprintgrenar eller volymökning.
Om du istället brinner för spinning eller vill maximera din förbränningskurva kan du ödmjukt låta produkter likt dessa vila på hyllan. Speciellt med tanke på att tillskottet också är (ö)känt för att bidra med ökad vätskeansamling i takt med din vikt- och muskelära stegning.

 


Summa summarum – inget slår moder jord och den energi vi får i oss via den vanliga kosten. Vissa kosttillskott kommer tveklöst hjälpa dig framåt i din träning, oavsett mål. Men långt från alla är lika effektiva som tillverkaren utlovar.

Du behöver alltså varken lovebomba eller hata kosttillskott, men om du ska shoppa loss – använd endast de produkter just din kropp behöver och gör något roligare för resten av pengarna!

Tack för ordet.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar