Annons

Thomas Skoglund
Personlige tränaren Thomas Skoglund skriver om övningar och träning för Café.

Annons
 

Schyffert vs. Björk – v. 3 ”Kosten”

Att kost och träning hänger ihop är knappast någonting nytt för den medvetne.
Nu när Martin och Henrik minst sagt rivstartat deras nya ”tråningsliv”, och fått blodad tand för de resultat träningen givit dem är det dags för steg två. Nämligen kosten.

Ett av grundmålen med projektet har alltid varit att visa vägen mot nya dimensioner av resultat. Och om två av Sveriges mest uppbokade människor klarar av att skapa en hållbar förändring inom så väl träning som kost – då är det inte omöjligt för någon av oss.
Av den anledningen vill vi skippa alla elitistiska lösningar innehållande plastmatlådor med kall tonfisk och bygga en grund som håller. Nu och i framtiden.

Annons

Båda deltagarnas liv präglas av långa perioder på resande fot. De turnerar land och rike runt, och väl hemma i Stockholm sitter de, mest troligt, uppbokade i möten.
Addera ett gäng sena kvällar och selfie-jagande fans till ekvationen, så kan du enkelt räkna ut att det där kvargmellanmålet lätt försvinner i periferin.

 

 

Martin Björk

Den här mannen är fullmatad med medial information om hur, när och vad vi ska äta. Problemet är bara att ”vi:et” snabbt blir fullständigt irrelevant då människor svarar olika på olika typer av kostupplägg.
Istället för det abstrakta ”vi:et” får Martin nu stå i fokus, och kosten baseras enbart efter vad just hans kropp behöver.

Martins längd och befintliga muskulatur kräver stora mängder energi för att bara täcka upp kroppens basala energibehov. Då vi sedan lägger till pusselbitar som ny, och mer krävande, träning blir han snabbt kostmässigt dyr i drift.
I tidigare träningssatsningar har 44-åringen blivit tipsad att helt skippa kolhydraterna i det dagliga kostintaget. En metod som för många fungerar toppen. Men i Martins fall något som inneburit en stagnerande förbränning och lidande ork.

Då vi vill skulptera Martins kropp till en mänsklig replika av Poseidons staty på Avenyn, men samtidigt behålla och bygga muskulatur, låter vi alla näringsämnen finnas kvar i hans kosthållning. Men i olika stora proportioner.

Håll koll på hur stor andel fett, protein och kolhydrater ditt dagliga kostintag består av för bättre struktur.

Håll koll på hur stor andel fett, protein och kolhydrater ditt dagliga kostintag består av för bättre struktur.

 

En vanlig kostdag för Martin Björk

Frukost
– Havregrynsgröt (1-2 port.)
– Två kokta ägg

Lunch
– Köttbullar och potatismos (aningen mindre mos och större andel proteinkällor)

Mellanmål
– Keso (en förpackning)
– En banan

Middag
– Lax och mangosallad (dubbelt upp med protein – gärna från fet fisk, och mindre kolhydrater)

Kvällsmål
– tre ägg

+ Addera dessutom kosttillskott i form av proteinpulver efter varje avslutat träningspass.

Resultatet?

Martin har hittills slagit personbästa i de styrkebaserade momenten stående militärpress, chins och dips (med extern belastning i viktbälte). Han har dessutom bänkpressat över 100 kg, mängdtränat knäböj med 110 kg, och är hårdare i kroppen än någonsin tidigare. 
Hatten av – the champ is here!


Martin Björk - mannen som ger uttrycket "personligt rekord" ett nytt ansikte. Här: Viktade chins med 32 kg

Martin Björk – mannen som ger uttrycket ”personligt rekord” ett nytt ansikte. Här: Viktade chins med 32 kg

 

Henrik Schyffert

När det kommer till Henriks kost krävs en ny och tydligare struktur. Med en vardag fylld av sena uppträdanden, och helger fullmatade med jakt – något som verkar synonymt med luncher från Sveriges olika bensinmackar, märker vi snabbt var akilleshälen befinner sig.

Till hans fördel skall dock sägas att Henrik är ett levande bevis på att positiva spiraler existerar. Genom att vi inledningsvis ”bara” ändrade om träningen blev Henrik tvungen att lära sig lyssna på kroppen. Något som nu skapat en större grad av medvetenhet – och automatiskt korrigerat kostens gamla rutiner i rätt riktning.
Detta utan varken pekpinnar eller riktlinjer.

Henriks kostrapporteringar har gått från ”nattkebab och jaktmiddagar” till ”avokadomacka till frukost och lunch med bulgursallad där jag inte åt upp all bulgur”.

Henriks kropp kräver, med 3-5 träningspass i veckan, cirka 2900 kalorier per dag. En siffra vi håller oss under för att aktivt hålla en balanserad viktnedgång.
Vi fördelar kostintaget jämnt över hela dagen. Detta för att orka prestera under träningspassen, leverera på scenen och samtidigt inte förvandlas till en surgubbe inför hans familj.

En vanlig kostdag för Henrik Schyffert

Frukost
– Avokadomacka

Lunch
– Lax bibimbap till lunch (lämnade kvar lite kolhydrater)

Mellanmål
– Nötter och ev. någon frukt

Middag
– Ångade dumplings till middag

Kvällsmål
– En halv näve cashewnötter  

 

+ Addera dessutom kosttillskott i form av proteinpulver efter varje avslutat träningspass.

Resultatet?

Henrik har redan tappat 2 kg i vikt och 4 centimeter runt midjan. Dessutom har blodtrycket sänkts och flåset förbättrats.
Han har knappt kört bänkpress sedan 80-talet dansades ut, men nu slagit personligt rekord genom att pressa upp 120 kg. Allt detta vid 47 års ålder.
Med andra ord – en ny svensk hälsoikon har fötts!

120 kg i bänkpress vid 47-års ålder förtjänar världens all respekt.

120 kg i bänkpress vid 47-års ålder förtjänar världens all respekt.

 

Räkna ut ditt energibehov

Internet kryllar av smarta hemsidor. En av dem är fettfri.nu/energibehov.
Där kan du enkelt fylla i dina egna uppgifter och snabbt se just din kropps energibehov. Så om träningen stagnerat och du behöver belysa progressionsproblematiken från andra håll – testa att strukturera upp din kosthållning för bättre resultat!

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar