Annons

Thomas Skoglund
Personlige tränaren Thomas Skoglund skriver om övningar och träning för Café.

Annons
 

Schyffert vs. Björk – v. 5 ”men det här va’ väl roligt?!”

Tiden – och våra deltagare – fullkomligt springer framåt med stormsteg. Men för att bryta av allt prat gällande ilande mjölksyra, tunga lyft och ljudliga svordomar riktar vi denna vecka spotlighten mot dem mer positivt laddade aspekterna träningen ger våra deltagare. Och påvisar att fysisk aktivitet skapar större plats för leenden!

Annons

Så länge blir du på bättre humör av träning

2010 skapade och utförde University of Vermont en studie gällande hur länge vårt humör påverkas av fysisk aktivitet. Resultatet blev, minst sagt, häpnadsväckande.
Bland de 48 personerna som deltog i studien fick hälften av deltagarna utföra ett 20 minuter långt träningspass, detta medan den andra deltagarhalvan förblev passiva.
Under dessa 20 minuter, samt efterföljande 24 timmar, mättes samtliga deltagares humör för att skapa en adekvat bild av träningspassets effekt.
Resultatet?

Tidigare hade forskare trott att fysisk aktivitet och träning påverkar vårt humör positivt under endast några få timmar i samband med passets slut. Resultaten som uppmättes vid denna studie påvisade dock, svart på vitt, att gruppen som tränade i 20 minuter hade positiva humöreffekter så lång tid som 12 timmar efter deras avslutade pass.
Detta tack vare den ökade mängd serotonin, och andra lyckofrämjande ämnen, som bildats i hjärnan tack vare den utförda motionen.

Så, kort och koncist – om du tränar på morgonen förbättrar du helt enkelt dina möjligheter till att få en ”lyckligare” dag.

 

Martin Björks lekfullhet och humör har, trots tuffa träningspass, fortsatt gå spikrakt uppåt. Här exemplifierat i ett boxjump…?

 


 

Henrik Schyffert

Schyffert är en dröm att jobba med. Den ökade intensiteten i våra träningspass möts numera oftast med ordet ”kul” och avslutas med insikten av att han, återigen, vunnit ny mark mot målbilderna vi krigar för att nå.

”Känslan att jag har tagit ut mig fullständigt är det roligaste. Jag vill inte vara en som ger upp och inte pallar. Så när jag verkligen tar ut mig så känns det som jag lyckats.”

Som Henriks egna citat speglar skapar träningspass som ständigt ”tvingar” honom att flytta gränserna framåt en drivkraft. En kraft som får honom att inse att han oftast är kapabel till att klara av de saker som tidigare känts omöjliga.
Förutom känslan av att kunna flytta berg smittar de positiva träningseffekterna av sig i hans vardag. Något som främst märks på såväl Henriks humör som energiresurser.
Han upplever att han är mer energifylld och gladare mot sina barn, orkar prestera mer under såväl arbetsdagen som vid läxläsningar – samt att han fått en markant bättre sömn.

 

” jag hade jag sån träningsvärk att jag inte kunde gå. Framsida lår gav upp helt. Barnen skrattade åt mig och tvingade mig att gå och hämta olika saker bara för att jag tjöt som när farmor åker pulka varje gång jag skulle upp ur soffan…Fattar inte hur jag ska kunna träna idag. Men jag kommer!” Sann fightingspirit!

”jag hade jag sån träningsvärk att jag inte kunde gå. Barnen skrattade åt mig och tvingade mig att gå och hämta olika saker bara för att jag tjöt som när farmor åker pulka varje gång jag skulle upp ur soffan…Fattar inte hur jag ska kunna träna idag. Men jag kommer!” – fightingspirit!

 

Martin Björk

Martin kommer alltid i tid, high-fivar med ett leende på läpparna och är taggad inför varje pass. Men, bara för att det yttre verkar samlat och modellsnyggt innebär det inte alltid att insidan känner detsamma.

Vid projektets start hade Martin vissa sömnproblem och kunde ofta känna stress tack vare alla parallellt pågående projekt. Fullt förståeliga känslor med hög igenkänningsfaktor för många av oss.
Men efter att Martin introducerades till ”riktigt” tung träning, det vill säga träning som bröt av alla hans redan invanda mönster och på nytt skapade utmanande känslor, hände något frigörande.
En frigörande känsla sprungen direkt ur träningen – raka vägen in i den hektiska vardagen för att skänka ett större lugn.

Många träningsentusiaster pratar om den ”ventil” motion många gånger kan utgöra. Det som däremot tål att understrykas är att våra ventiler oftast består av helt olika motionsformer. I just Martins fall krävdes externa belastningar han tidigare knappt vågade drömma om. Men för att uppnå effekter likt dessa finns varken rätt eller fel.
Den ene finner lugn då hen lyfter tunga vikter, den andre glädje efter en avslutad löptur, och den tredje harmoni under fem brinnande minuter inuti en mma-bur.

”Nu spelar jag aldrig säkert vid valet av vikter längre. Utan strävar efter att utvecklas under varje pass”

Det Martin dock tveklöst ska ges störst eloge för, trots den sanslösa mängd svordomar han ljudligt brölar ur sig vid konditionskrävande moment, är hans ständigt växande glädje.
Här har träningen skapat en energi och glöd som gör att han, trots värkande muskler och intervallillamående-känslor, ständigt tänker utanför boxen och är kapabel att leverera roliga ideér och klipp vecka ut och vecka in. 

Sveriges roligaste träningsprofil?
In och följ martinbjork på Instagram för fler roliga klipp


 

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar