Thomas Skoglund

Thomas Skoglund

Thomas Skoglund

Thomas Skoglund skriver om träning för Café. Följ honom för det senaste inom träning, träningstips och kost.

Träna bakfull – hiss eller diss?

Thomas Skoglund  |  Publicerad 2020-07-08 20:01  |  Lästid: 2 minuter

Kombinationen ”fysisk aktivitet och fireball”. En tidlös vattendelare, men exakt hur värdelös är den mytomspunna fusionen? Alltså egentligen…
Här följer redogörelsen som lägger såväl smoothiedrickande bodybuilders- som Sofierostinna bänknötares teorier åt sidan. Allt för att sanningsenligt förklara hur gårdagens rus påverkar dagens fysiska kapacitet!

”Sa vi samling vid bänkpressen 06:30?!”

Som vanligt har majoriteten av nätets självutnämnda experter fel.
Ur ett strikt kemiskt perspektiv visar nämligen flertalet studier att fysisk aktivitet, trots rungande bakfylla, är helt ofarligt för en fullt frisk människa.
Visst, alkoholens testosteronsänkande effekter kommer leda till minskad effektivitet – men inte hälsovådliga konsekvenser som limmar med ond bråd död.

Den mänskliga faktorn
En desto mer alarmerande effekt från gårdagens etanolfyllda Ayia Napa-imitation återfinns bland våra mänskliga faktorer, eller rättare sagt – bland våra skadeskjutna beteenden.
Detta då större alkoholintag många gånger leder till fortsatt sänkt omdöme och förhöjda smärttrösklar, egenskaper som i kombination med krävande styrkepass kan innebära tvivelaktiga lyfttekniker och onödiga förslitningsskador.
Det är alltså du (den mänskliga faktorn) som med största sannolikhet kan göra träningspassen ”farliga” – inte gårdagens kavalkad av Long island ice tea:s.

”Ääähh, lite tyngdlyftning och parkour borde väl vara okej? Blev ändå rätt lugnt igår.”
Nej. Bara nej!

Låt mängden styra
Hur stor inverkan trolldrycken har på just din kropp bottnar i mängder av olika faktorer. Här återfinns alltifrån vikt och ålder, till aningen mer svårkalkylerade parametrar som ämnesomsättning och dryckeserfarenhet.
Schablonmässigt räknat vet forskningsvärlden dock att två flaskor vin sänker kroppens testosteronnivåer med omkring 20-40% under nästkommande dygn. En siffra som får planetens samtliga muskelfreaks darra av skräck.

Om du inte nöjer dig där utan väljer att levla upp till en redig ”Gotlandsfylla” (läs: dricker under flera sammanhängande dagar) kan dina muskelbyggande och prestationsboostande hormoner sänkas med hela 75%. Siffror som snarare supportar en efterföljande dag i baden baden, snarare än benböjsracket.

”Tänkte köra ryck och stöt. Sen tänkte jag om”

Summa summarum
Det är alltså inte farligt att träna bakfull. Punkt.
Alkoholens effekter kan däremot leda till sämre beslut, haltande reaktionsförmåga och onödiga skaderisker. Parametrar som aldrig skall misstas för urvattnade ursäkter, men förhoppningsvis peppa dig att ställa in bakfyllan snarare än träningspasset nästa gång…

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-07-08 20:01