Thomas Skoglund

Thomas Skoglund

Thomas Skoglund

Thomas Skoglund skriver om träning för Café. Följ honom för det senaste inom träning, träningstips och kost.

Träningstid är inget en får – det är något en skapar

Thomas Skoglund  |  Publicerad 2019-09-11 13:39  |  Lästid: 3 minuter

Jag hade gärna tränat, men hinner inte”.
Låter det bekant?

Visst, ibland rymmer livspusslet inte all fysisk aktivitet vi önskar – men oftast bottnar våra uteblivna svettfester i skeva prioriteringar att det lutande tornet i Pisa framstår som lodrät perfektion.


Disclaimer!
Innan alla småbarnsföräldrar, arbetsnarkomaner och radikala mjölksyremotståndare börjar näthata träningstönten som vill addera livet ännu ett moment behöver en sak förtydligas. Dessa rader skall aldrig förväxlas med en takedown piece mot alla er som försöker. Tvärtom.
För om jag kan – då kan du.


Oj, jag som både måste panta burkar och se sagan om de två tornen. Aaja, då får träningen vänta till nästa vecka. Trist.

Vi håller det enkelt.
Alla tilldelas lika mycket tid. 24 timmar, sen börjar åkturen om.
Så, hur kommer det sig att vissa lyckas frigöra tillräckligt stora mängder av denna bristvara för att forma kroppen till något som ser castat ut från den grekiska mytologin – samtidigt som andra mest ser ut att hinna äta souvlaki, gyros och moussaka?

Skillnaden återfinns givetvis i hur vi viger- och prioriterar våra timmar. Något som kan vara svårare än väntat att förändra, speciellt innan vi funnit vårt ”varför”.

”Time is what we want most, but what we use worst”

William Penn

En sak kan alla enas om, träningshataren som endorfintorsken.
Träning, i alla dess former, gör ondare än såväl soffschäslongen som streamingjättarnas utbud. Orättvist, men sant.

Genom att ändå bordlägga den sista dödssynden, trots ovanstående supersanning, och våga möta de flåsiga pulstopparna och skakande muskelmitokondrierna kommer kroppen tacka dig.
Oavsett hur mycket dina gamla beteenden saknar senaste säsongen av ”La casa de papel”.
Men tillbaka till ”varför”.

Varför bör en viga några av livets snabbt nedsinglande tetrisbitar åt träning?
Svaret är lika enkelt som komplext.
Din fysiska aktivitet kommer förbättra dig – på väsentligt viktigare plan än magrutor, marklyftsrekord och miltider.

Kom igen nu. Om den här dåren hinner jobba, hämta på dagis OCH träna gör du det också.

Skillade hjärnforskare, überintelligenta idrottsprofessorer och partiska träningstokar menar att minuterna vi viger åt fysisk aktivitet formar såväl vår kropp- som hjärna på sätt väldigt få (om ens några) andra yttre stimulanser kan.
Men hej, vem är jag att lajva brunbränd solariedoktor. Nedanstående siffror är saxade från några av världens ledande forskningsteam.

Så mycket sänker fysisk aktivitet riskerna för några av nutidens vanligaste sjukdomar:

  • Hjärt- och kärlsjukdomar (en av Sveriges vanligaste dödsorsaker), upp till 50 %
  • Diabetes typ 2 (en sjukdom cirka 500 000 svenskar beräknas ligga inom riskmarginalerna för att utveckla), upp till 40 %
  • Stroke, 11-22 %
  • Bröstcancer, 20-30 %
  • Parkinsons, 20-30 %

Så, förutom aktiviteternas estetiska- och funktionella vinningar visar statistiken att rörelse även kan bidra till såväl längre- som friskare liv. En insikt som förhoppningsvis får veckans ackumulerade burpeesmängd kännas aningen viktigare.
Ditt. Nya. Varför.

Jag fattar att det är drygt ibland. Verkligen. Men kämpa på, din hälsa ÄR värd det.

Leker kalenderluckorna fortfarande kurragömma?
Oroa dig inte, låt oss räkna.

Om genomsnittssömnen motsvarar sju timmar per natt, en normal arbetsdag nio timmar och diverse logistikmeck mellan plats A, B och C cirka 90 minuter kvarstår dagligen 6,5 disponibla timmar.
Det lämnar 3,5 vilda timmar till sociala upptåg, 90 minuter för dygnets obligatoriska Netflixmys och – just det – 90 minuter till livsberikande träning. Mer än du trodde, eller hur?

Så, vad har vi kommit fram till?
Jo, fysisk aktivitet är bland det smartaste vi kan viga tiden åt, oavsett vilken målsättning- eller kick vi jagar.
Hen som hinner berika livet med träning har inte uppfunnit evighetsmaskinen du drömmer om, utan helt enkelt lyckats med bedriften att göra smarta val och kloka livsprioriteringar.

Och du, det är okej att missa några pass med jämna mellanrum pga struliga dagislämningar, skyhöga arbetsbördor eller betablockskompatibla stressnivåer. Det är okej.
Men nästa gång tiden försöker springa ifrån dig, sätt hårt mot hårt genom att ersätta lite av scrolltiden, soffmyset eller aw-stöket med träning.
Din hälsa kommer tacka dig.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2019-09-12 13:50