Annons

Thomas Skoglund
Personlige tränaren Thomas Skoglund skriver om övningar och träning för Café.

Annons
 

Tryter träningsmotivationen? Fyra viktiga anledningar att fortsätta!

Nya trender, rön och profiler ploppar upp likt svampar i vår ständigt föränderliga träningsbubbla. Ena dagen ska vi springa uppför berg runt jordens alla hörn – andra röra våra kroppar på danspass likt nittiotalets musikvideos.
Men vad gör vi då det inte längre spelar någon roll hur många swingar du orkar swinga? Då du inte bryr dig om milen tar under 40- eller 140 minuter?
Då träningsintresset sakta börjar ebba ut ur din egna intressezon?
Här nedan listar Café fyra viktiga anledningarna till varför träning, oavsett dess form och variation, är bra för våra kroppar.

 

Annons

Så snälla läsare – även om det kan vara läskigt – strunta en kort stund i dina överarmars diameter, underhudsfettets procentsats och maximala syreupptagningsförmåga. Läs och begrunda istället hur bra kroppen mår inifrån tack vare fysisk aktivitet. Låt sedan detta leda vägen till ny, och mer livslång, inspiration. Allt för att sedan kliva tillbaka in i träningsglädjen och din mest motiverade träningshöst någonsin.

 

 ”Må bra hormoner”

Stora mängder studier har i årtionden påvisat att fysisk aktivitet ökar vår kroppsegna produktion av ämnen som endorfin, dopamin och seretonin. Ämnen sammankopplade med vår psykiska hälsa och direkta välmående. 
Negativa trender i västvärlden visar också att konsumtionen av SSRI-preparat (antidepressiva mediciner), insatta specifikt mot depressioner och för låga seretoninvärden, ökat drastiskt de senaste tio åren. Något många forskare tror kan länkas samman med västvärldens växande problematik med vårt ökade stillasittande beteendemönster och galopperande faktum gällande befolkningens övervikt.
Så, OM det är möjligt –  promenera, lyft, bodypumpa eller spring dig till ett lyckligare liv istället för att välja quickfix-lösningar likt medicinering.

Om möjligt, välj hellre än skogspromenad för att öka kroppens välmående än receptbelagda piller.

Om möjligt, välj hellre än skogspromenad för att öka kroppens välmående än receptbelagda piller.

 

Skapar mindre stress

Tack vare kontinuerligt återkommande fysisk aktivitet rustas våra kroppar till att enklare klara av, hantera och balansera så väl stress som stressrelaterade situationer. Detta då kroppen blir ”naturligt trött” och helt enkelt inte är kapabel att låta enklare yttre faktorer ges lika stor påverkan.
Dessutom skapar våra kroppar på hormonella nivåer mindre mängder adrenalin och kortisol under vår välförtjänta vila – något som skapar bättre förutsättningar för att parera påslaget av stress när det väl hoppas på oss.
Kort summerat, med återkommande träning blir våra kroppar även bättre på att ta vara på dess ”off läge” och vilar mer effektivt.

Minimera livspusslets stress med fysisk aktivitet.

Minimera livspusslets stress med fysisk aktivitet.

 

Minnesfunktioner

För så väl barn som vuxna stimuleras våra funktioner gällande inlärning och minneskapacitet av att kroppens muskulatur, nervsystem och naturliga rörelsemönster används, belastas och nyttjas. Detta exemplifieras ofta i skolmiljöer för att främja ungdomars idrottande – men är alltså även fullt applicerbart på oss vuxna soffpotatisar.
En av anledningarna bakom ett fenomen likt detta är ökningen av hjärncellernas nybildning i hippocampus, samt att vår muskulära stimulans ofta går hand i hand med ökad ”nyfikenhet” inom olika stimulansområden.
Många av våra mest framgångsrika affärsledare, idrottsmän och författare vandrar idag runt som levande bevis för denna tes då de hävdar att fysisk aktivitet är, eller har varit, helt avgörande för att de ska klara av att ständigt mentalt utmana sig själva till nya nivåer.

 

Förebygger sjukdomar

2014 släpptes svenska forskare en rapport som visar att en halvtimmes fysisk aktivitet per dag aktivt förebygger och skyddar mot över 30 olika sjukdomar.
Att både kondition- och styrketräning stärker och skyddar hjärtat är sedan länge vedertaget – men visste du att träning också bland annat skyddar mot reumatism, astma, parkinson, schizofreni och demens?
Var därför rädd om kroppen och träna minst lika mycket för framtiden som för nuet!

Träna inte bara för nuet, se det som en investering för din egen framtid

Träna inte bara för nuet, se det som en investering för din egen framtid

 

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar