Annons

Thomas Skoglund
Personlige tränaren Thomas Skoglund skriver om övningar och träning för Café.

Annons
 

Varför brottning tar dig till nästa fysiska nivå

Dagens träningspuls inbjuder till snabba fixar och en strävan om att finna vår tids mest kompletta träningsform. Vi bodypump:ar, kettlebellswing:ar och sitter i högteknologiska maskiner för att lyckas isolera muskler vi 10 minuter tidigare knappt visste om. 

Som en kontrast till den härutvecklingen testar, och skärskådar, jag i denna artikel en av världens äldsta idrottsformer. Allt för att undersöka hur bra träning den ger, och vilka motionsutövare den passar för.
Välkomna till brottning med mig och Martin Lidberg.

Annons

 

” Brottning är till för dom som vill bygga upp en bra fysik där balans, koordination, smidighet, styrka och uthållighet sätts på prov och utvecklas.”

För att inte förvandlas till trist ”fåtölj-filosof” som samlar information via Google-sökningar stämde jag träff och utmanade brottarikonen Martin Lidberg. En forna världsmästare med tre olympiska spel och glödande entusiasm gällande brottning i kroppen.

Enligt Lidberg är brottning till för alla som vill utveckla sin fysik på flera olika plan. Styrka, balans och smidighet är bara några exempel på den allsidighet träningsformen bygger upp tack vare dess ständigt ombytliga rörelsemönster och variationsrikedom.
Oavsett om du är styrelseordförande eller elitidrottare väcker brottning så väl kamplust som kämparglöd till liv, mycket tack vare de facto att du plötsligt tränar med ”mänskligt motstånd” istället för statiska stänger och bekväma maskiner. En effekt som omedelbart skapar större geist till ökad ork och starkare kraftansträningar än många andra gym- och träningspass du tidigare, kanske slentrianmässigt, genomlidit.

 

Koordination, styrka och kondition är bara några exempel på de kvalitéer brottning kommer förgylla din fysik med.

Är brottning för alla?

En av de fina egenskaperna med brottning är att du alltid väljer en träningskompis/motståndare i samma storlek och fysiska läge som dig själv. Tack vare detta blir träningspassen alltid utmanande och givande – men samtidigt realistiska och genomförbara.
Rädslan många bär om att dyka upp till träningslokaler iklädda epitet likt ”sämst tränad”, ”värst kroppskontroll” eller ”svagast i lokalen” saknar alltså täckning inom brottningens nybörjargrupper. Här ska alla hitta likgiltiga träningspartners och få ut lika mycket av varje enskilt träningstillfälle.
Ur ett rent anatomiskt perspektiv involverar och utvecklar brottning kroppens alla olika muskler på sätt få andra träningsformer kan leva upp till.

Explosivitet och maxstyrka

Den explosivitet du bygger upp via kast med tunga dockor, och/eller personer, samverkar direkt med kroppens vilja till funktionella styrkeökningar. Något som enkelt kan förklaras med det faktum att det inte går att besitta explosivitet utan styrka.
Brottningen hjälper alltså din kropp att förbättra dess maximala styrkenivå, en styrka som i sin tur lär musklerna att aktivera större andelar muskelfibrer och addera dessa till din nuvarande explosivitet.
Ett slags circle of life-tänk som gör dig både starkare och mer explosiv!

 

Brottning föder den typen av styrka som krävs för att utföra kraftiga ryck, rullningar och kast på kraftfulla- och korrekta sätt.

Brottning föder den typen av styrka som krävs för att utföra kraftfulla och korrekta ryck, rullningar och kast. Allt samtidigt som du själv kan ligga stadigt (läs: mosande) ovanpå din träningskompis.

Uthållighet och mjölksyra

Då brottning bygger på hastiga förflyttningar mellan stående- och liggande positioner, samt konstanta nivåer av muskulär anspänning påverkas konditionen drastiskt under både träning och tävling. De ständigt regnande kastförsöken och liggande lägen vi utsätts för intygar snabbt varför brottning placeras högt upp på listan bland de mest konditionsberikande träningsformerna i världen.
Många utövare menar också att brottning skänker konditionsträning “gratis”. Detta då fokuset under träningspassen oavkortat går till tekniska drillningar eller kampmoment – snarare än korrekt utförda andningstekniker.
Med andra ord – en dröm för alla oss som avskyr idéen om långa löppass med ständigt påminnande tankar kring hur och när vi ska andas.

 

Ständiga variationer och konstant muskulär anspänning påverkar både flås och muskulatur till helt nya nivåer.

Ständiga variationer och konstant muskulär anspänning påverkar både flås och muskulatur till helt nya nivåer.

Läskigt med kampmoment?

Precis som ovan nämnt behöver du inte oroa dig för att kliva in på brottarmattan och mötas av en person vars kroppsvikt är densamma som din – men med ytterligare en nolla bakom sig. Brottning tränas och tävlas i så jämnt matchade vikter och fysiska förutsättningar som möjligt och skall alltid utövas med korrekta tekniker.
Studier visar också att träningsformer med mer fysisk kontakt gynnar vår serotoninutsöndring och skapar starkare träningsglädje än alla dessa en-mans-krig vi ofta pysslar med mot hantlar och skivstänger i gym runt om i landet.
Kom ihåg att alla som tränar brottning är där av samma anledning som dig, nämligen att bli bättre på någonting. Den initiala fasen i brottning är vigd åt att lära ut säkert utförda tekniker samt våga rulla, kasta och kastas. Ingen kommer alltså göra dig luftburen i samma höjd som lokalens ventilationssystem under varken ditt första, andra eller tredje träningstillfälle.
Det är mänskligt att vara rädd för både nya saker och smärta, men våga testa på träningsformen brottning och dra därefter dina egna slutsatser kring vad som är läskigt och inte.

 

Träningsformer med fysisk kontakt gynnar våra kroppars serotoninutsöndring

Träningsformer med fysisk kontakt gynnar våra kroppars serotoninutsöndring

Hur känns det att gå två ronder mot Martin Lidberg?

Att brottas två ronder mot Martin Lidberg kan liknas med att se någon dansa Riverdance, kraftigt onykter.
Alla rörelser jag hinner registrera går snabbare än tåget, och varje gång jag försöker resa mig upp hamnar jag lika snabbt på marken igen.
Jag använder varenda muskel min kropp besitter för att kontra, kasta, vrida och trycka bort den storm av kraft som tornar upp mot mig. Ibland “funkar” det – men oftast inte.

Brottning väcker någonting i dess utövares ögon, och där och då kämpade jag hårdare än under något annat träningspass jag utfört de senaste åren. Jag tänker utanför boxen, och försöker använda min kropp till saker som känns betydligt mycket viktigare och “riktigare” än alla mina tunga gympass gjort tillsammans.
Trots att jag under dessa sex minuter spenderade mer tid i luften än på mattan är det här tveklöst en av de roligaste träningsstunderna jag upplevt. Euforin och vetskapen om att jag använt kroppens totala bank av kraftresurser sköljer både stolthet och endorfiner över mig, en känsla alla träningsentusiaster (oavsett intresse eller expertis) borde få uppleva.

Med de orden hoppas jag innerligt att fler människor vågar testa på brottning – jag lovar att både din fysik eller energi kommer tacka dig!

(Helt klart jämn match…host, host)

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar