Annons

Thomas Skoglund
Personlige tränaren Thomas Skoglund skriver om övningar och träning för Café.

Annons
 

…det här med killar vs. tjejer?

Sedan hedenhöstiden har träningsentusiaster hetlevrat debatterat kring de effektmässiga skillnaderna mellan män och kvinnor då det kommer till träning. 
Och visst finns det skillnader. Men hur stora är dem? och vilka myter kan vi, här och nu, gräva ned en gång för alla?
Här nedan följer tre exempel på HUR kvinnor skiljer sig mot män vid fysisk aktivitet!

Annons

 

”Vi är olika starka”

I många idrottsformer som kräver ”styrka” har män alltid dominerat. Studier visar dock att kvinnor och män besitter samma styrkepotential, och därför teoretiskt sett är kapabla att ligga på samma fysiska nivå av styrka. Detta trots att män besitter högre halter av kroppseget testosteron.
I de fall männen är starkare besitter deras kroppar, generellt sett, en större mängd muskelmassa och vikt – parametrar som är direkt avgörande för kraft- och styrkerekrytering.

Om en man, vägandes 80 kg, lyfter en tungt lastad skivstång tar många av oss för givet att en kvinna, vars kroppsvikt består av 60 kg, kommer få stora problem med ett liknande lyft. Applicera samma tänk till löpbanan.
Usain Bolt väger 94 kg, en hög siffra i förhållande till Marion Jones låga 68 kg. En viktdifferens som givetvis skapar enorma fördelar inom så väl styrka och fart för Mr Bolt.
Kort och koncist – störst går först. Men kvinnor och män kan alltid bli lika starka!

Kvinnor besitter samma styrkepotential som män - trots ojämnheten i våra kroppars naturliga testosteronhalter.

Kvinnor besitter samma styrkepotential som män – trots ojämnheten i våra kroppars naturliga testosteronhalter.

 

”Vi lagrar fett på olika sätt”

Kvinnor och män har deras fettdepåer placerade på olika ställen i kroppen – och svarar dessutom annorlunda på olika former av förbränningsträning.
Män tenderar att lagra mer kroppsfett ”inuti” kroppen, placerat runt deras inre organ. Detta medan kvinnor ofta får en högre andel underhudsfett, det vill säga fett som lagras mellan kroppens muskulatur och hudlager. Underhudsfettet är det vi oftast ogillar starkast, och gärna önskar bränna bort innan årets strandpremiär äger rum.

En annan klassisk skillnad gällande inlagringen av kroppsfett är att kvinnor är mer benägna att lagra fett kring deras lår och rumpa. Orättvist enligt vissa. Som motvikt får männen dock jobba lite hårdare för att lyckas dölja de ”kärlekshantag” som ofta önskar bosätta sig vid deras ryggslut.
Självklart betyder inte detta att fettet inte kan förbrännas. Utan endast att vi är skapta olika – och därför svarar olika kring så väl dieter som träningsformer.

 

”Vi återhämtar oss olika snabbt”

Gällande kroppens återhämtning i samband med fysisk aktivitet är det bara för oss killar att hissa den vita flaggan och inse att vi dragit det kortare genetiska strået.
Den kvinnliga kroppen är som skapt för att inte behöva långa perioder av återhämtning.
Detta då den, i förhållande till mannens, bland annat rustats med lägre halter av blodlaktrat och glykogenförbränning.
Båda avgörande faktorer för snabbare och mer skonsam återhämtning för våra kroppar.

Rent konkret innebär detta att vilan mellan tunga arbetsset kan kortas ned, samt att kvinnor ofta inte upplever samma kraftbortfall vid tungt utförda övningar. 

Kvinnor behöver mindre återhämtning än män - något som märks extra tydligt vid tyngre belastningsgrader.

Kvinnor behöver kortare återhämtning än män – något som märks extra tydligt vid tyngre grader av belastning.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar