Annons

Thomas Skoglund
Personlige tränaren Thomas Skoglund skriver om övningar och träning för Café.

Annons
 

Så undviker du hybris i gymmet

Träning är hetare än någonsin. Och i takt med att värmen sakteligen börjar hitta tillbaka efter vintermörkret växer många träningsentusiaster från glada motionärer till små och hybrisfyllda monster.
Många med en övertro på sig själva som kan leda till skador, felaktiga lyft och dåliga baskunskaper inom vett- och etikett.

Jag utmanade därför en av Sveriges bästa komiker, och just nu hetaste ”hybrisnamn”, Mårten Andersson på en gymbatalj för att försöka reda ut den här röran.
Så snälla. Följ dessa enkla råd och undvik att fastna i en av träningsvärldens snabbast växande epidemier!

 

Annons

 

Bli en bra träningspartner

Att ha en träningskompis är bland det bästa som finns. En person som hjälper dig från punkt A till B, och ständigt hjälper dig i kampen mot nya resultat.
Förutom din träningspartners härliga sällskap ska också personen i fråga alltid hjälpa dig genom att agera som dina extra ögon. Ögon från vinklarna du själv inte ser.
I teknikkrävande moment, speciellt de som involverar tung belastning, kan hjälp lik denna utgöra skillnaden mellan ett nytt personligt rekord – och ett nytt personligt diskbråck.

3 egenskaper en bra träningspartner besitter

– Lägger allt fokus på den tränande personen
– Peppar konstruktivt
– Agerar både gas OCH broms vid vikt- och intensitetsökningar (opartiskt utifrån dina tidigare prestationer)

En bra träningspartner sätter alltid den "tränande" personen i fokus.

En bra träningspartner sätter alltid den ”tränande” personen i fokus.

 

Respektera dina begränsningar

Okej, låt oss säga att du tränat ett tag och, tyvärr, lyckats bygga upp en mental övertro där det helt enkelt inte existerar vikter du inte klarar av att lyfta. Dra då snabbt i handbromsen och tänk om.

Bara för att ditt huvud är fyllt med Hulken-liknelser innebär det nämligen inte att din kropp är det.
Kroppen behöver tid för att bli starkare, snabbare och mer uthållig – detta oavsett vilken träningsform, genetik eller kosthållning du besitter.
Låt alltid tekniken i dina lyft komma före belastningarna, och se hellre träning som någonting du kommer fortsätta med resten av ditt liv. Med den inställningen är det lättare att inte rusa efter nya personliga rekord – utan istället ge kroppen en ärlig chans att hinna med i utvecklingen.
Det är trots allt fler saker än dina synliga muskler som påverkas av de viktökningar du utsätter kroppen för. Din bindväv, dina senfästena och nervsystemet – för att bara nämna några få.

Lite j*vlar anamma räcker långt. Men kroppen behöver tid för att bygga upp styrka. Teknik ska alltid komma före belastning!

Lite j*vlar anamma räcker långt. Men kroppen behöver tid för att bygga upp styrka.
Korrekt teknik ska alltid komma före tung belastning!

 

Tävla inte mot människor som inte är medvetna om det

En av de dummaste anledningarna till träningsrelaterade skador är att lyfta för tunga vikter – bara för att vi ser någon annan bemästra dem.
Tumregeln ska alltid bestå av att du, och din kropp, tränar dem sakerna du behöver och vill stärka upp.
Ingenting annat.
Att, i gymmet, jämföra oss med människor vi inte vet någonting om (hur mycket-, länge- och på vilken nivå de tränar) är alltså inte bara hybris-stämplat, utan direkt skadeförknippat.

Följ din egna plan, och om du inte har någon – skapa en eller ta hjälp av en personlig tränare. För att som döv bli ledd av en blind, som i det här fallet inte ens är medveten om det, är aldrig en hållbar plattform av bygga dina framtida träningsresultat från!

Den ene har tränat biceps i 10 år, den andre i 10 sekunder. Game on?

Den ene har tränat biceps i 10 år, den andre i 10 sekunder. Game on?

  

För mer Hybris med den fantastiske Mårten Andersson – gå och se hans nya show!
Mer info och datum finns bakom länken nedan:
http://www.ticketmaster.se/artist/marten-andersson-hybris-biljetter/965690

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar