Thomas Skoglund

Thomas Skoglund

Thomas Skoglund

Thomas Skoglund skriver om träning för Café. Följ honom för det senaste inom träning, träningstips och kost.

Tipsen som synar PT-bluffen. En gång för alla.

Thomas Skoglund  |  Publicerad 2020-09-10 15:14  |  Lästid: 3 minuter

PT-trenden är starkare än någonsin. De repsräknande muskelpaketen som förut anlitades av elitaktiva spjutspetshybrider har blivit gängse och ackompanjerar idag allt från världsmästare till svettsuktande bodypumpmorsor och hockeyfarsor.
Men är din tränare verkligen värd lönen?
Här följer tipsen om hur du synar bluffen och tar reda på om hen verkligen hjälper din fysik – eller enkom stjälper din ekonomi.

Låt inte tischan lura dig.
Branschen är fylld med bra, mediokra och katastrofala tränare.

Hen försöker döda dig
Tränaren som successivt, säkert och pedagogiskt får dig att prestera utanför invanda komfortzoner är en av de bästa hälsoinvesteringarna du kan göra. Tränaren som kaskadvräker satanistiska gymövningar över dig utan att vara intresserad av dess efterföljande effekter däremot?
Just det, en regelrätt masochist som förtjänar en enkelbiljett till ”Säters slutna”.

Med andra ord, undvik lirarna med ”no pain, no gain”-tatueringar som skriker amerikanska motivationscitat innan de ens förklarat vad (och varför) ni skall viga den kommande timmen åt.
Om personen i fråga inte kan motivera varför just din kropp behöver övningarna – well, då är skillnaden mellan era pass och googlingen ”killer workout routines” hårfin…

”Tonight we dine in hell!!!!!!”
Lugn, lugn, lugn kompis. Jag vill bara komma i lite bättre form.

Hycklaren
”Lita aldrig på en smal kock” sägs det. Träningsvärldens motsvarighet till det slitna ordspråket lyder, eller borde åtminstone lyda, ”Lita aldrig på en ohälsosam coach”.

Detta handlar inte om att en ”bra tränare” behöver passa in i mallen för vad gemene man kallar estetiskt felfri eller Islänningsstark. Nope, här krävs varken sexpack eller rockstar-utseende, endast hälsosamma värderingar.
Om din tränare röker, dricker för mycket, går i trasiga träningskläder och inte engagerar sig kring vad hen äter – hur skall då du knuffas mot mer hälsosamma rutiner under era svettiga träningssessioner?

Sträva efter att hitta tränaren som lyckas med bedriften att balansera tårtbitar som social kompetens, yrkesmässig kunnighet och lagom mängd förebild. Då kommer resultaten ständigt pressas framåt, samtalsämnena aldrig kännas långrandiga och självkänslan boostas av en alldeles egen mini-förebild.
Win!

”Kom igen, gör bara som jag gör”.
Pass…

Snackaren
Visst, det är alltid mysigt att hitta nya vänner. Men låt inte din strävan efter en BFF stå i vägen för surt förvärvade träningsresultat.
Kom ihåg att du betalar din tränare för att nå nya fysiska framsteg – vid varje enskilt pass. Att lyssna till hur helgen varit, vad personen tycker om Adam Pålssons prestationer i Unge Wallander eller klagoverser över slitna förhållanden ska alltså inte uppta en endaste sekund av din dyrbara träningstid. Punkt.

Kort och gott – skratta ofta, mycket och gärna. Men låt inte din tränares snackådra påverka koncentrationen eller resultaten negativt. Om så är fallet är det smartare att boka en separat tid för kaffemys…

– Och då sa Wallander…
NEJ. NEJ. NEJ.

Hen som tycker om ATT träna – inte träna andra
”Personlig tränare” är ett märkligt yrke. Detta då majoriteten av oss befinner sig i gråzonen mellan vår absolut största hobby (att träna) och professionella yrkesroll (att träna andra).

Bara för att din PT tycker om att träna på fritiden, anser att det är en självklarhet att kvällsfika naturell kvarg, packa väskan med magnesium och foam-rulla hela kroppen i 2,5 timmar varje dag betyder det inte att du skall tycka detsamma. Tvärtom.
När det väl kommer till kritan är nämligen tränarens squatrekord och träningsfrekvens bland det mest ointressanta vår planet har att erbjuda.

Så, om tränaren inte kan sluta jämföra dina prestationer med sina egna, inte längre inser att du förtjänar att stå i fokus eller börjar prata om hens egna mördarpass/prestationer – ta väskan och sök upp någon som är villig att placera dig i rampljuset istället.

”Mitt rekord i den här övningen är strikta 10 reppare med en 2000 kg tung kettlebell, med bakbundna händer och höghöjdsmask. Under vatten”.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-09-11 16:33