Thomas Skoglund

Thomas Skoglund

Thomas Skoglund

Thomas Skoglund skriver om träning för Café. Följ honom för det senaste inom träning, träningstips och kost.

Träning – IRL vs. sociala medier

Thomas Skoglund  |  Publicerad 2020-07-13 09:55  |  Lästid: 3 minuter

Instagram, Pintrest, Twitter, Snapchat, Facebook och Tumblr. 
Ja, ni fattar. Idag krävs inget mensamedlemskap för att inse kopplingen mellan sociala medier och påverkade beteendemönster.

Men i vilken utsträckning drabbar dessa digitala trender våra värdefulla hälso- och träningsintressen? Svaret finner ni här.

Hur påverkar samtidens sociala bombningar verklighetens svettfester? Alltså egentligen.

Bekräftelse – ja tack
Studier baserade på dagens sociala webbkarusell visar att såväl gammal- som ung törstar efter bekräftelse. Nu mer än någonsin.
Och visst, vi kan fortfarande skicka rökpuffar, väggtelefonsringa eller hedenhös-berätta för bekantskapskretsen om hur 100 kilo fnissades upp under dagens bänkpressinferno. Men varför riskera att inte bli trodd när vi med två enkla knapptryck kan basunera ut våra stordåd i rörligt format?

Under bara de senaste tre åren har antalet filmer och publiceringar länkade till fysisk aktivitet mer än tredubblats. Något som säkert kan bidra till ökad träningsmotivation och ett gäng virtuella highfives, men också rätt onödiga mängder prestationsångest.

”Kanon. Om du bara kan göra om det där sista knäböjet så jag hinner ratta skärpan lite bättre”

Ökad variation – minskat förnuft
Sociala medier är en outsinlig källa för övningsinspiration. Något som i klarspråk innebär att du aldrig behöver fundera och våndas över hur dagens träningspass skall se ut.
Undersökningar från de sociala plattformarna visar att spridningen av olika övningar och träningsrutiner resulterat i att 43 % av deras fysiskt aktiva användare numera kallar träningen ”roligare och mer varierad”. Detta främst tack vare inspirerande profiler som fått målgruppen att våga ta ut svängarna med övningar de annars aldrig hade testat.

Myntets baksida?
Well, bortsett de genuint seriösa träningstipsen förekommer givetvis Burj Khalifa-höga mängder likefiske. Kort och koncist – bara för att du ser någon fd. Navy Seal-soldat iklädd funktionsmaterial och bandana utföra marklyft (på pilatesboll med pyroteknik i k*ften) så är det inte en bra övning för just dig.
Sunt förnuft, tack.

…ta det lugnt Bruce Lee jr.
Ta. Det. Lugnt.

En plats där alla vet bäst
Som du redan förstått motsvarar sociala medier himmelriket för alla träningstokar.
Här avlöser bilder, rappa citat och motiverande klipp varandra på löpande band, 24/7. Exakt hur sanningsenligt innehållet egentligen är? Njae, den diskussionen sparar vi gärna till en regnigare dag.

Nätet är universums största scen för alla som ämnar agera ut deras drömmar och iklä sig fil. kand-epitetet. Något som markant ökar publikens behov för källkritik.
Att träna mycket är alltså inte detsamma som att veta mycket om träning. Se därför upp med vilka råd du väljer att lyssna till och glöm aldrig vikten av att tillåta kroppen tid för smart- och hållbar utveckling.

Ibland överensstämmer inte alltid rekommendationerna från nätets självutnämnda experter med verklighetens faktiska effekter. Alltså inte alls…
Bildrättigheter: SVT, Klas Eriksson, Alfred Svensson, svenska kungahuset:isch

Så, vad gäller?
Japp, nätet och dess sociala medier påverkar tveklöst våra träningsbeteenden. Ibland till det bättre, ibland till det sämre.
Sträva därför efter att plocka russinen ur webbkakan och låta dig inspireras, pushas och anta nya utmaningar. Men aldrig på bekostnad av risken för onödiga skador och bortblåst ödmjukhet.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-07-13 09:55