Annons

Thomas Skoglund
Personlige tränaren Thomas Skoglund skriver om övningar och träning för Café.

Annons
 

Träningsformen alla borde våga testa

thomas

Kampsport.

I århundranden har vi människor drivits av viljan att vinna med kamp som naturligt moment, våra syften har sannerligen  förändrats längst årens lopp – från ren överlevnad till att plocka poäng i ärofyllda titelmatcher.

Annons

Men om vi, för en kort stund, väljer att sudda bort alla moderniserade tekniker, svåra moment och prestigefyllda titlar står vi kvar med samma vilja och väg för att nå just dessa ”vinster”. Oavsett vad de än må bestå utav.

Den här texten kommer inte att handla om etiska eller moraliska aspekter gällande huruvida kampsport är farligt eller ej.

Där tycks vissa delar av samhället redan fyllt sitt digra syfte med att dela in folkhaven i olika läger.

Min synpunkt i det hela?

Alla människor har rätt att tycka, känna och göra precis vad de vill – men gör det inte baserat på lösa hörsägner eller bombastiska nyhetsrubiker.

Skaffa dig en egen uppfattning, en egen sanning, och välj därefter vilken väg du skall gå.

Nog om det – vad gör detta till världens snabbast växande sport?
och passar den verkligen alla?

Jag vill som gammal och dammig kampsportare hävda att alla kan träna kampsport – men läs mina ord, för jag väljer medvetet att skriva ”träna” – och just där snubblar många av oss, oftast redan innan vi ens passerat tröskeln in i träningslokalerna runt om i landet.

Tyvärr reagerar många redan vid ett medialt stadie över våldet i idrottsformen, detta då de någon sen lördagsnatt snubblat över en ufc-match på tv:n eller läst vinklad statistik från en överläkare som understryker farorna med våld mot huvudet.

Att tävla inom kampsport, framförallt fullkontaktsarten, är självklart förknippat med direkt våld. Utövarna till detta är eliten, spjutspetsen, i den gren de under åratal tränat, drillats och förälskat sig i.

Det är alltså lika dumt och missvisande att släppa in en nybörjare i en oktagonformad bur som att låta en 16-åring
övningsköra i en McLaren formel-1 bil.

Så snälla, lägg direkt alla sådana tankar åt sidan och fokusera på nuet. Det vill säga ”träningsformen” kampsport.

 

Träningsformen

Då kampsport, oavsett form, bygger på en helhet – till skillnad från många andra idrottsformer, krävs att hela kroppen svarar till dina anrop.

Din muskulära styrka behöver vara uppbyggd till den grad att du kan hantera din egen, tillika en träningskompis, kroppsvikt i många olika moment. Här pratar vi alltså inte om statiskt låsta viktmotstånd, utan levande och rörande ”vikter” som ska flyttas med direkt kontroll och precision.

Mjölksyremätningar har utförts på utövare inom de olika grenarna och visat att det stora antalet variationer, vinklar och motståndsgrader sätter vår muskulatur i ständig chock – någonting som utvecklar såväl vår uthållighet som muskeltillväxt i närmast ojämförbar grad.

Din kondition måste hela tiden förbättras och kunna kontrolleras, för desto tröttare din andning blir – desto svagare
kommer du framstå i en träningssituation mot en människa som registrerar dina andetag.

Studier gällande pulsmätningar har visat att du under ett träningspass inom många av våra kampsporter utsätter och utvecklar kroppen inom såväl intervall- som distansmotsvarande konditionsträning då du både genomför snabba- och mer ihållande och tidskrävande moment – något vi också ser inom idrottsformer som fotboll och ishockey.

Du kommer alltså lära din kropp att veta när den, likt en sprinter exploderar ur startblocken, ska arbeta snabbt och
intensivt – men också när den ska hushålla på luften du andas för att med kontroll, likt en skidskytt, ska vara helt
fokuserad i det du gör.

Den mentala biten är någonting, tyvärr till mångas förvåning, som hela tiden vidareutvecklas. Här har media gjort fatala misstag genom att måla upp bilder av stridslystna ”monster” som skriker, tappar humöret och visar minimal respekt gentemot deras motståndare. Det är fel.

Majoriteten av alla som tränar kampsport lär sig vikten av att alltid hålla sina sinnen lugna, och framförallt
kontrollera samtliga styrkor personen besitter.

Få visar upp bilder på +100 kg’s jättar som kramas efter avslutade matcher, tårar som svider bakom ögonlocken då en olycklig skada inträffat eller den genuina tacksamhet som visas till motståndarens familjer, barn och tränare.

Varför? Jo, det säljer självklart inte lika mycket.

Våra kroppen mår bra av variation, de utvecklas.

Att då välja en träningsform som i grund och botten bygger på att ständigt lära in nya rörelsemönster, nya nivåer av konditionsinslag, styrkemoment och mentala prövningar cementerar grunden för att lyckas.

 

Jag efter ett träningspass med Martin Lidberg -brottningens Mohammed Ali

Jag efter ett träningspass med Martin Lidberg -brottningens Mohammed Ali

 

Jag anser att kampsport passar alla, oavsett om du är en ”lite för självsäker tonåring” eller, i ditt eget huvud, en för gammal småbarnsförälder. Detta av den enkla anledningen att allting går att skala ner till just din nivå.

Den smidighet du snabbt utvecklar genom att utföra grundläggande övningar likt kullerbyttor eller armhävningar kommer drastiskt att förbättra ditt rörelsemönster då de bygger på att långsamt tänja bindväv och muskelfibrer i din kropp, samtidigt som övningar likt dessa jobbar stabiliserande för kroppens mindre muskelgrupper.

Något som behövs inom alla nivåer av idrottande.

Förstå mig nu rätt, det finns miljontals träningsformer i vår värld. Vissa mer kompletta än andra, vissa mer ”skadebenägna” än andra, och vissa du kommer tycka mer om än andra. Men våga testa!

Kampsport är ett hav av möjligheter, om du inte vill slå – slå inte, om du inte vill sparka – sparka inte, om du tycker
att det ser läskigt ut med att brottas med andra på marken – ja, välj då en form som bara är stående.

Summa summarum, det finns någonting att testa för oss alla.

 

5 saker du kommer förbättra genom att träna kampsport

– Mångsidig muskulära styrka

– Kondition

– Smidighet

– Mental styrka

– Spänst och explosivitet

Försök att göra det enkelt för dig, gå till en kampsportsklubb och titta på en eller flera redan befintliga träningsgrupper och se vad just den klubben väljer att lägga fokus på. Fråga allt du undrar över och våga berätta varför just du är där.

Samla sedan ihop lite mod och provträna, helst mer än en gång.

Sitt sedan hemma på kammaren, med din träningsvärk, och summera ihop alla dina tankar gällande hur den här träningsformen upplevts just för dig.

Men ge inte upp – för kampsport ÄR svårt. Men kom ihåg att det är svårt av den enkla anledningen att det kommer föra din fysiska kapacitet till nivåer du tidigare inte befunnit dig på.

Må väl och ta hand om er!

Coach t

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar