Annons

Thomas Skoglund
Personlige tränaren Thomas Skoglund skriver om övningar och träning för Café.

Annons
 

Schyffert vs. Björk – v. 4 ”Precis då jag hade börjat vänja mig…så gör han det ännu j*vligare”

Som tidigare nämnt har det börjat hända fantastiska saker med våra deltagares kroppar. Träningsgnistan är tydligare än någonsin och vardagslivet kompletteras nu enklare med diverse små fysiska moment.
Den positiva spiralen är kort och gott startad.

Martin och Henrik har förvånad mig med deras styrkeutvecklande stormsteg. Vikterna som tidigare ansågs för tunga, eller rent av omöjliga, har nu blivit hanterbara. Och de facto att de själva ser utvecklingen fungerar som bensin på en brasa. Mycket vill ha mer!
Men, för att herrarna ska kunna få ut just ”mer” av deras träning krävs vissa åtgärder. Med andra ord – det är dags för projektets första nivåstegring!

Annons

Varför förändra något som redan går bra?

Träning kan liknas med att skriva en längre text. Om du skriver tillräckligt länge börjar det göra ont och du blir trött i handens olika muskler.
Men, tack vare att du skriver med samma hand, och på samma sätt, som du länge gjort upplevs skrivandet jobbigt först efter lång tids aktivitet – och betraktas knappast som någonting ”svårt”.
Om du däremot skriver samma text med den hand du inte är van att skriva med, så är risken överhängande att du tidigare blir trött…och dessutom lyckas skapa en text som liknar en sexårings.

Anledningen till detta är att våra muskler styrs av impulser från nervsystemet. Rörelser, övningar och tekniker vi är vana vid att utföra bygger på signaler vi redan skickat tusentals gånger – och på så sätt tillåtit bli invanda mönster.

Om vi plötsligt börjar skriva med ”fel” hand skapar vi signaler som tidigare aldrig skickats, något som leder till ett sämre resultat vid den faktiska uppgiften.

Samma sak händer i våra kroppar då vi flyttar fokuset till träningens värld.
Om du tränar samma övningar, med samma repetitionsantal och belastningsgrader vet kroppen exakt vilka signaler som skall skickas – vilket till slut leder till sämre och stagnerade resultat.
Kort och koncist – dina knäböj blir lika självklara och enkla att utföra som att skriva med din redan vana och dominanta hand.

Om vi istället lär oss nya moment inom träningsformen vi sysslar med stimuleras kroppens inlärning och blir bättre på att sända nya signaler. När samma moment sedan repeteras, vid flertalet tillfällen, lär vår kropp sig att hitta kopplingen mellan muskulaturen och nervsystemet enklare. Vilket givetvis föder nya progressioner och resultat.
Våga variera och periodicera din träning för bättre resultat!


Martin Björk

Martin har tagit gigantiska kliv då det kommer till styrkeökningar.
För att ta kliv likt dessa krävs tung träning och periodiceringar med mer återhämtning och längre vilopauser. Något som ej är nödvändigt vid träning baserad vid lättare belastningsgrader.
Nästa steg för Martin är att behålla styrkan han byggt upp, men samtidigt lära kroppen att använda den tillsammans med fler repetitioner och högre pulsmoment. Moment likt sprint, stationsbaserad träning och intensiva pass.
Kort och koncist – vi säger välkommen tillbaka till vår gamle kära vän ”mjölksyran”.

Förändringar kan göra ont - men är helt avgörande för nya resultat!

Förändringar kan göra ont – men är helt avgörande för nya resultat!

 

Då ett av målen är att skapa kraftfulla styrkeökningar som är användbara vid fler tillfällen än i trygga gymmiljöer är det här ett nödvändigt ont.
Detta då det går snabbare för kroppen att bli stark i specifika moment – likt knäböj, marklyft och bänkpress – än vad det gör för den att bygga upp en funktionellt fungerande styrka. Det vill säga styrka som även fungerar då de faktiska övningarna tas bort.

Hela Café.se säger också grattis till Martin då den gångna veckan, med säkerhet, har bjudit på nytt svenskt rekord av uttalade svordomar. Vi kan nu, en gång för alla, tryggt konstatera att hatet mot mjölksyran lever starkare än någonsin!

En kropp van att utföra få, men tunga, chins svarar kraftigt på fler, men lättarem repetitioner.

En kropp van att utföra få, men tunga, chins svarar kraftigt på fler, men lättarem repetitioner.

 

Henrik Schyffert

CrossFit-hjälten som, enligt egen utsago, alltid ställt sig längst bak i rummet då det vankats jobbiga moment får äntligen kliva fram.
Henrik är sinnessjukt duktig på att ta träningen på allvar, något vågen talar sitt tydliga språk och stolt berättar för honom.
I Henriks fall handlar den här nivåstegringen om att ta träningen från tung till tyngre. Rörelser och tekniker är inte längre ett problem, och för att öka hans styrka, tillika förbränningskapacitet, vill vi den närmaste tiden fortsätta slå personliga rekord i tunga lyft.

Cirkelträningen vi tidigare baserade passen runt får därmed snällt kliva åt sidan och ersätts med intervallavslutningar på antingen cykel- eller roddmaskin. Detta görs då Henrik, i detta skede, inte behöver fokusera på att vara uthålligt stark – utan istället bygga upp en mer explosivt lagd styrka, som på sikt kompletterar den kondition vi redan lyckats bygga upp.

Ett starkt bevis på hur träningen influerat Henriks vardag är att han nu, vid tidsbrist, börjat utföra skräddarsydda program för hemmaträning. Något som, vid hektiska jobbperioder, är direkt avgörande för att resultaten skall fortsätta skapas, och träningsgnistan hållas vid liv.
Med en tredjedel av projektets längd avklarad har Henrik redan tappat både kilon, underhudsfett och, sitt tidigare höga, systoliska blodtryck.
Något som starkt påvisar att den här sagan kan få ett hur lyckligt slut som helst.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar